تفسیر صوتی سوره طور (به صورت کامل و آیه به آیه) توسط استاد دکتر محمدعلی انصاری که بر ۶ بخش صوتی تقسیم شده است. همچنین به همراه تلاوت سوره طور با صدای استاد مشاری العفاسی و ترجمه گویای فارسی با صدای خانم بدین‌لو به صورت صوتی در ادامه‌ی گفتاورد درج گردیده است. شایان ذکر است متن عربی سوره طور، ترجمه فارسی (استاد فولادوند سوره طور)، فضایل و برکات سوره طور، داستان‌ها و روایات تاریخی سوره طور و هرآنچه درباره سوره طور است نیز برای شما کاربران محترم حرف‌محبت به صورت یک‌جا در این مطلب آورده شده است.

تفسیر صوتی سوره طور استاد انصاری

تلاوت سوره طور با صدای مشاری العفاسی

ترجمه گویای فارسی سوره طور خانم بدین‌لو

درباره سوره مبارکه طور

سوره طور پنجاه و دومین سوره قرآن کریم و از سوره‌های مکی است که در جزء ۲۷ جای دارد.
در آیه نخست این سوره به «طور» سوگند یاد شده و به همین دلیل این سوره را طور نامیده‌اند. گفته شده منظور از طور، کوهی است که در آن به حضرت موسی(ع) وحی می‌شد.

سوره طور کافران را تهدید به عذاب می‌کند و ویژگی‌هایی از آن عذاب را بیان می‌کند. سپس بخشی از نعمت‌های بهشتیان را شرح می‌دهد و منکرانِ نبوت پیامبر(ص) را توبیخ می‌کند. درباره فضیلت تلاوت سوره طور، از جمله در روایات نقل شده است اگر کسی آن را بخواند، از عذاب جهنم به دور است و در بهشت جای دارد و خیر دنیا و آخرت به او داده می‌شود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ وَالطُّورِ «۱» وَکِتَابٍ مَسْطُورٍ «۲» فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ «۳» وَالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ «۴» وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ «۵» وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ «۶» إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ لَوَاقِعٌ «۷» مَا لَهُ مِنْ دَافِعٍ «۸» یَوْمَ تَمُورُ السَّمَاءُ مَوْرًا «۹» وَتَسِیرُ الْجِبَالُ سَیْرًا «۱۰» فَوَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ «۱۱» الَّذِینَ هُمْ فِی خَوْضٍ یَلْعَبُونَ «۱۲» یَوْمَ یُدَعُّونَ إِلَىٰ نَارِ جَهَنَّمَ دَعًّا «۱۳» هَٰذِهِ النَّارُ الَّتِی کُنْتُمْ بِهَا تُکَذِّبُونَ «۱۴» أَفَسِحْرٌ هَٰذَا أَمْ أَنْتُمْ لَا تُبْصِرُونَ «۱۵» اصْلَوْهَا فَاصْبِرُوا أَوْ لَا تَصْبِرُوا سَوَاءٌ عَلَیْکُمْ ۖ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «۱۶» إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَعِیمٍ «۱۷» فَاکِهِینَ بِمَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ وَوَقَاهُمْ رَبُّهُمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ «۱۸» کُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِیئًا بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «۱۹» مُتَّکِئِینَ عَلَىٰ سُرُرٍ مَصْفُوفَهٍ ۖ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِینٍ «۲۰» وَالَّذِینَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُمْ بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَیْءٍ ۚ کُلُّ امْرِئٍ بِمَا کَسَبَ رَهِینٌ «۲۱» وَأَمْدَدْنَاهُمْ بِفَاکِهَهٍ وَلَحْمٍ مِمَّا یَشْتَهُونَ «۲۲» یَتَنَازَعُونَ فِیهَا کَأْسًا لَا لَغْوٌ فِیهَا وَلَا تَأْثِیمٌ «۲۳» وَیَطُوفُ عَلَیْهِمْ غِلْمَانٌ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ «۲۴» وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ یَتَسَاءَلُونَ «۲۵» قَالُوا إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ «۲۶» فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ «۲۷» إِنَّا کُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ ۖ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِیمُ «۲۸» فَذَکِّرْ فَمَا أَنْتَ بِنِعْمَتِ رَبِّکَ بِکَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ «۲۹» أَمْ یَقُولُونَ شَاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ «۳۰» قُلْ تَرَبَّصُوا فَإِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُتَرَبِّصِینَ «۳۱» أَمْ تَأْمُرُهُمْ أَحْلَامُهُمْ بِهَٰذَا ۚ أَمْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ «۳۲» أَمْ یَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ ۚ بَلْ لَا یُؤْمِنُونَ «۳۳» فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِثْلِهِ إِنْ کَانُوا صَادِقِینَ «۳۴» أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَیْرِ شَیْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ «۳۵» أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۚ بَلْ لَا یُوقِنُونَ «۳۶» أَمْ عِنْدَهُمْ خَزَائِنُ رَبِّکَ أَمْ هُمُ الْمُصَیْطِرُونَ «۳۷» أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ یَسْتَمِعُونَ فِیهِ ۖ فَلْیَأْتِ مُسْتَمِعُهُمْ بِسُلْطَانٍ مُبِینٍ «۳۸» أَمْ لَهُ الْبَنَاتُ وَلَکُمُ الْبَنُونَ «۳۹» أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ «۴۰» أَمْ عِنْدَهُمُ الْغَیْبُ فَهُمْ یَکْتُبُونَ «۴۱» أَمْ یُرِیدُونَ کَیْدًا ۖ فَالَّذِینَ کَفَرُوا هُمُ الْمَکِیدُونَ «۴۲» أَمْ لَهُمْ إِلَٰهٌ غَیْرُ اللَّهِ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ «۴۳» وَإِنْ یَرَوْا کِسْفًا مِنَ السَّمَاءِ سَاقِطًا یَقُولُوا سَحَابٌ مَرْکُومٌ «۴۴» فَذَرْهُمْ حَتَّىٰ یُلَاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذِی فِیهِ یُصْعَقُونَ «۴۵» یَوْمَ لَا یُغْنِی عَنْهُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ «۴۶» وَإِنَّ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا عَذَابًا دُونَ ذَٰلِکَ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ «۴۷» وَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ فَإِنَّکَ بِأَعْیُنِنَا ۖ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ حِینَ تَقُومُ «۴۸» وَمِنَ اللَّیْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ «۴۹»

به نام خداوند رحمت‌گر مهربان

به نام خداوند رحمتگر مهربان، سوگند به‌طور «۱» و کتابی نگاشته شده «۲» در طوماری گسترده «۳» سوگند به آن خانه آباد [خدا] «۴» سوگند به بام بلند [آسمان] «۵» و آن دریای سرشار [و افروخته] «۶» که عذاب پروردگارت واقع‌شدنی است «۷» آن را هیچ بازدارنده ای نیست «۸» روزی که آسمان سخت در تب و تاب افتد «۹» و کوه‌ها [جمله] به حرکت درآیند «۱۰» پس وای بر تکذیب کنندگان در آن روز «۱۱» آنان که به یاوه سرگرمند «۱۲» روزی که به سوی آتش جهنم کشیده می‌شوند [چه] کشیدنی «۱۳» [و به آنان گویند] این همان آتشی است که دروغش می‌پنداشتید «۱۴» آیا این افسون است یا شما [درست] نمی‌بینید «۱۵» به آن درآیید خواه بشکیبید یا نشکیبید به حال شما یکسان است تنها به آنچه می‌کردید مجازات می‌یابید «۱۶» پرهیزگاران در باغهایی و [در] ناز و نعمتند «۱۷» به آنچه پروردگارشان به آنان داده دلشادند و پروردگارشان آنها را از عذاب دوزخ مصون داشته‌است «۱۸» [به آنان گویند] به [پاداش] آنچه به جای می‌آوردید بخورید و بنوشید گواراتان باد «۱۹» بر تختهایی ردیف هم تکیه زده‌اند و حوران درشت چشم را همسر آنان گردانده‌ایم «۲۰» و کسانی که گرویده و فرزندانشان آنها را در ایمان پیروی کرده‌اند فرزندانشان را به آنان ملحق خواهیم کرد و چیزی از کار[ها]شان را نمی‌کاهیم هر کسی در گرو دستاورد خویش است «۲۱» با [هر نوع] میوه و گوشتی که دلخواه آنهاست آنان را مدد [و تقویت] می‌کنیم «۲۲» در آنجا جامی از دست هم می‌ربایند [و بر سرش همچشمی می‌کنند] که در آن نه یاوه گویی است و نه گناه «۲۳» و برای [خدمت] آنان پسرانی است که بر گردشان همی گردند انگاری آنها مرواریدی اند که [در صدف] نهفته‌است «۲۴» و برخی‌شان رو به برخی کنند [و] از هم پرسند «۲۵» گویند ما پیشتر در میان خانواده خود بیمناک بودیم «۲۶» پس خدا بر ما منت نهاد و ما را از عذاب گرم [مرگبار] حفظ کرد «۲۷» ما از دیرباز او را می‌خواندیم که او همان نیکوکار مهربان است «۲۸» پس اندرز ده که تو به لطف پروردگارت نه کاهنی و نه دیوان «۲۹» یا می‌گویند شاعری است که انتظار مرگش را می‌بریم [و چشم به راه بد زمانه بر اوییم] «۳۰» بگو منتظر باشید که من [نیز] با شما از منتظرانم «۳۱» آیا پندارهایشان آنان را به این [موضعگیری] وامی‌دارد یا [نه] آنها مردمی سرکشند «۳۲» یا می‌گویند آن را بربافته [نه] بلکه باور ندارند «۳۳» پس اگر راست می‌گویند سخنی مثل آن بیاورند «۳۴» آیا از هیچ خلق شده‌اند یا آنکه خودشان خالق [خود] هستند «۳۵» آیا آسمانها و زمین را [آنان] خلق کرده‌اند [نه] بلکه یقین ندارند «۳۶» آیا ذخایر پروردگار تو پیش آنهاست یا ایشان تسلط [تام] دارند «۳۷» آیا نردبانی دارند که بر آن [بر شوند و] بشنوند پس باید شنونده آنان برهانی آشکار بیاورد «۳۸» آیا خدا را دختران است و شما را پسران «۳۹» آیا از آنها مزدی مطالبه می‌کنی و آنان از [تعهد ادای] تاوان گرانبارند «۴۰» آیا [علم] غیب پیش آنهاست و آنها می‌نویسند «۴۱» یا می‌خواهند نیرنگی بزنند و [لی] آنان که کافر شده‌اند خود دچار نیرنگ شده‌اند «۴۲» آیا ایشان را جز خدا معبودی است منزه است خدا از آنچه [با او] شریک می‌گردانند «۴۳» و اگر پاره سنگی را در حال سقوط از آسمان ببینند می‌گویند ابری متراکم است «۴۴» پس بگذارشان تا به آن روزی که در آن بیهوش می‌افتند برسند «۴۵» روزی که نیرنگشان به هیچ‌وجه به کارشان نیاید و حمایت نیابند «۴۶» و در حقیقت غیر از این [مجازات] عذابی [دیگر] برای کسانی که ظلم کرده‌اند خواهد بود ولی بیشترشان نمی‌دانند [که آن عذاب چیست] «۴۷» و در برابر دستور پروردگارت شکیبایی پیشه کن که تو خود در حمایت مایی و هنگامی که [از خواب] برمی‌خیزی به نیایش پروردگارت تسبیح گوی «۴۸» و [نیز] پاره ای از شب و در فروشدن ستارگان تسبیح‌گوی او باش «۴۹»

آیات مشهور سوره طور

وَالَّذِینَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُمْ بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَیْءٍ ۚ کُلُّ امْرِئٍ بِمَا کَسَبَ رَهِینٌ(آیه ۲۱)
و کسانی که ایمان آوردند و فرزندانشان [به نوعی] در ایمان از آنان پیروی کردند، فرزندانشان را [در بهشت] به آنان ملحق می کنیم و هیچ چیز از اعمالشان را نمی کاهیم؛ هر انسانی در گرو اعمال خویش است.

مفسران در بحث شفاعت به این آیه استناد کرده‌اند وتصریح کرده‌اند که بر اثر شفاعت الحاق و لحوق در اعمال صورت می گیرد، یعنى خداوند متعال عین اعمال حسنه پدران و آباء را به ذریه و فرزندانِ ملحق شده مى دهد و آنان را نیز در رتبه و ردیف پدران و نیاکان در مى آورد. به باور آنها نفس این الحاق و لحوق در اثر طهارت ذات و عقیده پاک و ایمان و نیت خالص ذریه است که موجب الحاق آنان در عمل به آباء و اجدادشان مى شود؛ و چون این عقیده و ایمان و خلوص و نیت طاهر از مُکتسبات و حاصل تلاش خودِ ذریه است، بنابراین آنچه از اعمال سیئه آنها زدوده شود و به جاى آن از اعمال حسنه آباء و پدران جایگزینش گردد، همه و همه در اثر کسب و کارکرد خود ذریه است. .علامه طباطبایی مفسر شیعی در تفسیر المیزان تصریح دارد بر این که از آیه استفاده می‌شود که قطعا ایمان ذریه این مومنان کمتر از ایمان پدرانشان است زیرا اگر بیشتر یا مساوی باشد هیچ نعمت و منّتی در حقشان صورت نگرفته است. روایات فراوانی نیز در باره نقش و تأثیر محبت به اولیاء دین در لحوق به آنان در کتب روایی وارده شده است امام باقر(ع) در روایتی به جابر جعفی فرمود: اگر می‌خواهی بدانی که‌ آیا در تو خیری هست‌، نگاه‌ به‌ دلت‌ بکن ؛ پس‌ اگر دیدی که‌ دلت اهل‌ طاعت‌ خدا را دوست‌ دارد و اهل‌ معصیت‌ خدا را دشمن‌ دارد، پس‌ بدان‌ که‌ در تو خیری هست‌ و خداوند ترا دوست‌ دارد، و اگر دیدی اهل‌ طاعت‌ خدا را دشمن‌ دارد و اهل‌ معصیت‌ خدا را دوست‌ دارد، پس‌ بدان‌ که‌ در تو شرّی هست‌ و خداوند تو را دشمن‌ دارد؛ و انسان‌ همیشه‌ با محبوب‌ خود معیّت‌(همراهی) دارد.»

فضیلت و خواص سوره طور

در تفسیر مجمع البیان از پیامبر(ص) روایت شده است اگر کسی سوره طور را بخواند، بر خداوند است(و این حق را با لطف الهی پیدا می‌کند) که او را از عذاب جهنم حفظ کند و در بهشت جای دهد. همچنین روایت شده است پیامبر(ص) سوره طور را در نماز مغرب، قرائت می‌کرد. در روایاتی دیگر از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است کسی که سوره طور را می‌خواند، خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عطا می‌کند.

تفسیر صوتی سوره طور

صفحه اینستاگرام حرف محبت

تفسیر صوتی سوره طور

تفسیر صوتی سوره طور تفسیر صوتی سوره طور تفسیر صوتی سوره طور تفسیر صوتی سوره طور تفسیر صوتی سوره طور تفسیر صوتی سوره طور تفسیر صوتی سوره طور 

لینک کوتاه
https://www.nabavi.co /?p=45861

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند